Budowanie bazy danych do działań sprzedażowych
Marketing bazodanowy (database marketing) to technika zbierania, gromadzenia, przetwarzania i analizowania informacji o konsumentach, w celu lepszego poznania ich potrzeb, dopasowania oferty do ich wymagań i oczekiwań. Idealnym przykładem wysokiej skuteczności tej formy marketingu może być baza mailingowa, dzięki której możemy wysyłać bardzo dobrze sprofilowane wiadomości za pośrednictwem poczty elektronicznej.
Database marketing jest narzędziem optymalizującym działania marketingowe ukierunkowane na klientów. Im więcej wiemy o konsumentach, z którymi chcemy się komunikować, tym lepiej jesteśmy w stanie dopasować swój przekaz do ich preferencji. Jeśli precyzyjnie dopasujemy swoją ofertę do klienta, mamy znacznie większą szansę na odniesienie rynkowego sukcesu – szczególnie, gdy umiemy szybko reagować na jego zmieniające się potrzeby.
Dlatego też, umiejętność budowania baz danych, dostosowywania ich i wykorzystywania drzemiącego w nich potencjału jest w działaniach marketingowych kluczową sprawą. Dobrze skonstruowana baza maili może zdecydowanie poprawić skuteczność sprzedażową oraz procesu budowy wizerunku. Skuteczna lista mailingowa to nieocenione wsparcie dla wielu innych działań marketingowych, niezależnie od branży.
Bazy wewnętrzne
Etap pozyskiwania danych
-
niski koszt pozyskania
-
duży wpły na grupę docelową
-
poszerzenie bazy w oparciu o sprawdzone metody
-
dość długi czas pozyskania, konieczność podjęcia kreatywnych działań
Etap realizacji kampanii
-
wyższa efektywność (dotarcie do grupy docelowej)
-
targetowanie pod ofertę konkretnej marki
-
kształtowanie wizerunku firmy jako otwartej na dialog z konsumentem
-
mozliwość regularnego ponawiania działań marketingowych do tych samych konsumentów
-
długofalowy efekt
Baza zewnętrzna
Etap pozyskiwania danych
-
dostępność gotowych baz danych od zaraz
-
wysoki koszt pozyskania
-
brak możliwości weryfikacji danych
-
brak możliwości rozwijania baz
Etap realizacji kampanii
-
niższa skuteczność (dotarcie do osób niezainteresowanych)
-
targetowanie na zasadach ogólnych
-
zagrożenie wizerunku firmy (ryzyko odebrania wiadomości jako spam)
-
opłata za korzystanie z bazy pobierana jest przy każdej wysyłce